Układ wydechowy współczesnych samochodów osobowych to skomplikowana konstrukcja, której zadaniem jest nie tylko transportowanie i usuwanie spalin na zewnątrz, ale także ich oczyszczanie. Usterki tego układu bywają zarówno uciążliwe (ze względu na głośną pracę pojazdu) jak i niebezpieczne (gdy spaliny nie są transportowane poza pojazd). Jak powinna przebiegać naprawa?
Typowe przyczyny i objawy awarii układu wydechowego
Odporność elementów układów wydechowych na usterki jest bardzo zróżnicowana. W dużej mierze zależy od jakości zastosowanych materiałów. W wielu pojazdach klasy premium układ wydechowy służy bezawaryjnie przez cały okres eksploatacji pojazdu. Z kolei w niektórych autach budżetowych, pierwsze usterki mogą pojawiać się już po 4-5 latach eksploatacji. Poza jakością materiałów, wiele zależy od trybu eksploatacji auta. Elementy układu wydechowego pracują w szczególnie trudnych warunkach, przy wysokiej temperaturze oraz wilgoci. Z obserwacji mechaników wynika, że częściej problemy z usterkami układu wydechowego dotykają pojazdów eksploatowanych w trybie miejskim.
Co powoduje problemy z układem wydechowym? Najczęstszą przyczyną jest korozja, powodowana wpływem czynników atmosferycznych, soli drogowej oraz kondensacją pary wodnej wewnątrz układu. Korozja z czasem doprowadza do degradacji metalu i pojawienia się nieszczelności. Te z kolei objawiają się poprzez zwiększony hałas podczas pracy silnika, a niekiedy także przez wyczuwalny zapach spalin w kabinie. W skrajnych sytuacjach, nieszczelności w układzie wydechowym mogą doprowadzić do okresowych spadków mocy silnika. Poza korozją, przyczynami usterek układu wydechowego mogą być także mechaniczne uszkodzenia, np. spowodowane przez uderzenie tłumikiem w krawężnik.
We współczesnych pojazdach układy wydechowe mają skomplikowaną konstrukcję. Elementy takie jak katalizator, filtr cząstek stałych czy system redukcji katalitycznej SCR mają za zadanie zmniejszać emisję szkodliwych zanieczyszczeń przez pojazd. Z punktu widzenia serwisowego są to jednak kolejne elementy, które mogą ulec awarii. Ich usterki, w uproszczeniu, wynikają najczęściej z nagromadzenia się zbyt dużej ilości zanieczyszczeń. Nadmierne osady, będące wynikiem spalania mogą doprowadzić do przytkania katalizatora, a zalegająca w filtrze DPF sadza może doprowadzić do jego zablokowania. W przypadku układu SCR może dojść do przytkania wtryskiwaczy, zanieczyszczenia katalizatora SCR czy uszkodzenia pompy AdBlue. Te usterki mają wpływ na codzienną eksploatację samochodu i wymagają fachowej diagnozy.
Jak naprawiać układ wydechowy?
Systematyczne kontrole w warsztacie samochodowym pozwalają na wczesne wykrycie korozji czy uszkodzeń mechanicznych elementów układu wydechowego. Warto reagować możliwie wcześnie i nie stosować krótkoterminowych rozwiązań. Zdecydowanie niewłaściwą praktyką jest spawanie dziur w zardzewiałym tłumiku. To działanie, które rozwiąże problem jedynie tymczasowo. Zazwyczaj korozja wewnętrzna jest jeszcze bardziej zaawansowana niż ta widoczna na zewnątrz, zatem można spodziewać się, że problem z nieszczelnością niebawem powróci.
Zardzewiałe elementy układu wydechowego kwalifikują się do wymiany na nowe. Co ważne, z punktu widzenia polskiego prawa, znajdują się one na tzw. liście części zakazanych do ponownego montażu. Wynika ona z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 r. Na liście znajdują się części, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko. W przypadku tłumików, katalizatorów czy filtrów cząstek stałych, mowa oczywiście o względach środowiskowych.
W obecnych czasach prawidłowa identyfikacja i zamówienie elementów układu wydechowego do zdecydowanej większości pojazdów nie stanowi problemu. Warto jednak wybrać warsztat godny zaufania, który dobierze części odpowiedniej jakości, aby zapewnić, że problem z układem wydechowym nie powróci aż do końca eksploatacji auta.
Gdzie naprawiać układ wydechowy?
Warsztaty takie jak Auto Serwis Paczkowo, należący do sieci serwisowej Bosch Car Service, posiadają nie tylko kompetencje w zakresie prostych napraw, takich jak wymiana tłumików, ale także potrzebny sprzęt i umiejętności do diagnozowania stanu i naprawy filtrów DPF czy układu selektywnej redukcji katalitycznej SCR.
Dbanie o układ wydechowy to inwestycja w komfort, bezpieczeństwo i ekologię. Pamiętajmy, że regularne kontrole, świadoma eksploatacja oraz unikanie prowizorycznych napraw pozwolą cieszyć się sprawnym pojazdem przez dłuższy czas.