Większość kierowców zdaje sobie sprawę, że interwały wymiany oleju silnikowego, zalecane przez producentów samochodów są obecnie przesadnie wydłużone. Niewiele jednak mówi się o tym, kiedy powinno się wymienić olej po raz pierwszy po odebraniu nowego samochodu z salonu. Okazuje się, że także na ten temat technicy motoryzacyjni oraz mechanicy mają swój jasny pogląd.
Olej silnikowy – jakie pełni funkcje?
Aby lepiej zrozumieć, dlaczego wymiana oleju silnikowego w odpowiednim czasie jest tak istotna, warto uświadomić sobie, jakie funkcje pełni środek smarny w silniku spalinowym. Odpowiada on za podstawowe dla żywotności jednostki napędowej kwestie. Tworzy film smarny pomiędzy ruchomymi elementami silnika, minimalizując tarcie, a przez to zużycie tych elementów. Pomaga także odprowadzać ciepło z najgorętszych miejsc w silniku, wspierając pracę układu chłodzenia. Olej zbiera także zanieczyszczenia, takie jak opiłki metalu, będące efektem tarcia czy sadza, powstała w procesie spalania paliwa i oleju. Neutralizuje również kwasy, powstające podczas spalania, chroniąc metalowe elementy przed korozją.
Wraz z kolejnymi przejeżdżanymi kilometrami oraz upływem czasu, olej silnikowy stopniowo traci swoje właściwości. Tym szybciej, w im trudniejszych warunkach przychodzi mu pracować (np. dynamiczna jazda, jazda w trybie miejskim itd.). Wymiana oleju na czas jest zatem bardzo ważna dla stanu silnika. Czy jednak warto spieszyć się z nią, kiedy silnik jest fabrycznie nowy?
Co na temat pierwszej wymiany oleju mówią producenci samochodów?
Zdecydowana większość współczesnych producentów samochodów nie przewiduje konieczności wcześniejszej wymiany oleju silnikowego. Rekomendacja producenta jest jasna – olej wymieniamy w określonych interwałach serwisowych, a więc nie później niż po roku lub przejechaniu określonej liczby kilometrów. Jeżeli liczba ta wynosi 20 tys. km, olej – zdaniem producenta – powinniśmy wymienić przy przebiegu nieprzekraczającym 20 tys. km, potem 40 tys. km itd. Ważne jest to, by nie przekraczać ustanowionych interwałów (może to grozić utratą gwarancji na silnik). Rekomendacje te wydają się jasne i logiczne, jednak zupełnie pomijają kwestię tzw. „docierania silnika”.
Z jednej strony mamy zatem oficjalne zalecenia producentów, z drugiej zaś rady doświadczonych mechaników i inżynierów, którzy rekomendują wymianę oleju bezpośrednio po dotarciu silnika. Producenci „odbijają piłeczkę” mówiąc, że nowoczesne procesy produkcyjne i zaawansowane technologie pozwalają na minimalizację zanieczyszczeń powstających w trakcie docierania elementów silnika. Standardowe interwały wymiany oleju (np. co 20 tys. km lub raz w roku) mają według nich wystarczać, nawet w przypadku fabrycznie nowego pojazdu.
Co radzą mechanicy i konstruktorzy w kwestii pierwszej wymiany oleju?
Wielu specjalistów z branży motoryzacyjnej ma jednak inne zdanie. Mechanicy oraz konstruktorzy silników często zalecają pierwszą wymianę oleju znacznie wcześniej, nawet po przejechaniu 1-3 tys. kilometrów. Twierdzą oni, że w pierwszych tygodniach eksploatacji w oleju mogą gromadzić się drobne opiłki metalu oraz inne zanieczyszczenia, powstające podczas procesu docierania się elementów silnika. Nie negują przy tym faktu docierania silników w fabryce, przed ich montażem w pojeździe, jednak zwracają uwagę na odmienne warunki przeprowadzania tego procesu w warunkach produkcyjnych oraz drogowych.
Specjaliści twierdzą zatem, że wcześniejsza wymiana oleju może pomóc w wydłużeniu żywotności silnika oraz zapewnić jego optymalną pracę.
Gdzie wymienić olej po dotarciu silnika w aucie na gwarancji?
Choć producenci aut nie zawsze zalecają ten krok, wielu doświadczonych kierowców decyduje się na wczesną wymianę oleju po „dotarciu silnika”, traktując to jako dodatkowe zabezpieczenie przed potencjalnymi problemami w przyszłości. Pewną barierą są tu jednak koszty serwisowe. W autoryzowanych serwisach obsługi (ASO), nawet proste czynności serwisowe, takie jak wymiana oleju potrafią kosztować dużo. Kierowcy nie chcą ponosić kosztów wymiany oleju i filtra dwukrotnie w początkowym etapie eksploatacji pojazdu. Niekiedy nie zdają sobie przy tym sprawy, że wymiana oleju w silniku pojazdu objętego gwarancją producenta, wcale nie musi zostać wykonana przez serwis ASO.
Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej 461/2010 o wyłączeniach grupowych w motoryzacji (MV BER/GVO) i wytycznych sektorowych, czynności serwisowe pojazdu można przeprowadzać zarówno w autoryzowanej sieci serwisów dealera, jak i w niezależnych warsztatach samochodowych. Nie może to prowadzić do utraty fabrycznej gwarancji samochodu, pod warunkiem, że zostaną spełnione wszelkie niezbędne wytyczne producenta w zakresie prawidłowości dokonanego serwisu. Rozporządzenie dotyczy wszystkich marek i modeli aut osobowych i użytkowych, z napędem konwencjonalnym, hybrydowym i elektrycznym, bez wyjątku.
Jak zostało wspomniane w rozporządzeniu, warunkiem jest spełnienie wytycznych producenta, dotyczących czynności serwisowej, którą chcemy wykonać. Ważny jest zatem wybór doświadczonego warsztatu, posiadającego odpowiednią wiedzę i kompetencje. Odpowiednim wyborem w tym zakresie są warsztaty sieci Bosch Car Service, takie jak Auto Serwis Paczkowo. Jest to warsztat, który od lat obsługuje również samochody objęte gwarancją producenta. Warsztat Auto Serwis Paczkowo nie tylko dokonuje czynności serwisowych zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, ale także transparentnie je dokumentuje, dokonując wpisów do elektronicznych książek serwisowych.
Wymiana oleju silnikowego w niezależnym warsztacie jest przeważnie znacznie tańsza niż ta, wykonywana przez serwis autoryzowany. W przypadku nowego pojazdu i silnika po „dotarciu” niezależny warsztat bez problemu może obecnie zamówić olej, a także filtr oleju czy powietrza, zgodne ze specyfikacją producenta – także dokładnie te produkty, z których korzysta ASO.