Auta hybrydowe i elektryczne stają się coraz popularniejsze na polskich drogach, a ich serwisowanie i naprawy przestają być domeną wyłącznie warsztatów autoryzowanych. Wiele serwisów niezależnych posiada już odpowiednie uprawnienia i sprzęt, co pozwala im m.in. na dokonywanie rutynowych przeglądów pojazdów zelektryfikowanych. Jak powinien wyglądać dobrze przeprowadzony serwis takich samochodów?
Przegląd auta hybrydowego lub elektrycznego
Aby przyjąć pojazd z napędem elektrycznym lub hybrydowym, warsztat musi posiadać odpowiednie uprawnienia. Przy zachowaniu względów bezpieczeństwa, mechanicy mogą przystąpić do wykonania standardowego przeglądu auta. Sprawdzić należy przede wszystkim układy odpowiedzialne za podstawowe bezpieczeństwo jazdy, a więc hamulce i zawieszenie. W samochodach elektrycznych, ze względu na częste hamowanie silnikiem, standardowy układ hamulcowy jest rzadziej eksploatowany. Oznacza to, że teoretycznie zużywa się on wolniej, ale okoliczności te mogą skutkować blokowaniem się zacisków hamulcowych oraz korozją tarcz. Mechanik powinien gruntownie sprawdzić te elementy. Także układ zawieszenia w autach zelektryfikowanych bywa narażone na przedwczesne zużycie ze względu na wyższą masę własną takich pojazdów.
Sprawdzenie baterii i układu chłodzenia w elektrykach i hybrydach
W samochodach elektrycznych i hybrydowych bateria jest kluczowym elementem. Podczas rutynowego przeglądu należy sprawdzić jej wydajność, pojemność oraz ewentualne oznaki zużycia. Serwisy, które posiadają specjalistyczne narzędzia do diagnozowania i serwisowania baterii mogą wykonać testy diagnostyczne, które pozwolą ocenić stan ogniw, a także sprawdzić, czy bateria nie wymaga regeneracji lub wymiany.
Kontroli podlega również system chłodzenia baterii. Zbyt wysoka temperatura może prowadzić do uszkodzeń akumulatora, co negatywnie wpływa na jego wydajność i trwałość. Kontrola poziomu płynów chłodzących oraz ich czystości powinna być standardem podczas serwisu. W niektórych pojazdach elektrycznych układ chłodzenia w specyficzny sposób połączony jest z układem klimatyzacji. Warsztat powinien posiadać odpowiednią wiedzę w tym zakresie.
Układ napędowy i systemy
Chociaż samochody elektryczne nie mają tradycyjnych silników spalinowych, posiadają układy napędowe, które również wymagają przeglądów. Podczas serwisu należy skontrolować elementy takie jak przekładnia, stan łożysk i wałów napędowych, aby upewnić się, że pracują one bez zarzutu. Wzrokowa kontrola silnika elektrycznego także powinna być elementem przeglądu. Warsztat powinien zbadać auto również pod kątem ewentualnych kodów usterek czy komunikatów oprogramowania. Aktualizacja oprogramowania, kontrola systemów bezpieczeństwa oraz systemów zarządzania energią to kluczowe elementy, które należy sprawdzić podczas serwisu.
Samochody hybrydowe posiadają silnik spalinowy, który wymaga standardowego serwisu – wymiany oleju silnikowego, filtrów oleju, powietrza czy kabiny. W pojazdach w pełni elektrycznych większość tych elementów jest nieobecna, jednak pamiętać należy np. o cyklicznej wymianie filtrów kabinowych. W autach hybrydowych skontrolować należy pracę sprzęgła i skrzyni biegów, zwracając uwagę m.in. na interwały wymiany oleju przekładniowego w skrzyni.
Opony w samochodach elektrycznych i hybrydowych
Opony w samochodach hybrydowych i elektrycznych są poddawane innym obciążeniom niż w pojazdach spalinowych, ponieważ elektryczne układy napędowe często generują większy moment obrotowy. Na zużycie opon ma także wpływ wyższa niż w przypadku aut z napędem spalinowym, masa własna pojazdów. Warto zwrócić szczególną uwagę na równomierne zużycie bieżnika oraz prawidłowe ciśnienie, które ma duży wpływ na zasięg i zużycie energii.
Auta elektryczne i hybrydowe - jak wybrać warsztat?
Aby warsztat samochodowy w Polsce mógł legalnie i bezpiecznie obsługiwać samochody elektryczne i hybrydowe, musi spełniać szereg wymagań oraz posiadać odpowiednie uprawnienia. Pojazdy te, z uwagi na swoją specyfikę i technologie, wymagają szczególnego przeszkolenia. Mechanicy pracujący z pojazdami elektrycznymi muszą posiadać uprawnienia SEP (kategoria E do 1kV). Dotyczą one osób zajmujących się eksploatacją urządzeń elektrycznych, w tym obsługą pojazdów o napędzie elektrycznym i hybrydowym. Pozwalają one na wykonywanie prac związanych z instalacjami elektrycznymi o napięciu do 1000 V, co obejmuje systemy baterii i układy napędowe w pojazdach.
Renomowane warsztaty, takie jak te należące do sieci serwisowej Bosch Car Service, biorą udział w specjalistycznych szkoleniach dotyczących technologii elektrycznych i hybrydowych. Przykładem jest Auto Serwis Paczkowo, którego pracownicy przeszli szkolenia z budowy układów elektrycznych, bezpieczeństwa pracy z wysokim napięciem oraz diagnozowaniem usterek w zaawansowanych systemach.
Praca z pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi wiąże się z koniecznością zachowania szczególnych norm bezpieczeństwa. Warsztat musi spełniać wymogi dotyczące ochrony przed porażeniem prądem oraz zapewniać odpowiednie warunki, takie jak wydzielona, oznaczona informacjami o potencjalnych zagrożeniach strefa pracy z pojazdami elektrycznymi.