Wibracje pojawiające się podczas jazdy samochodem nie tylko w znacznym stopniu obniżają komfort podróżowania, ale także mogą być symptomem poważnej usterki. Zignorowanie tego zjawiska może w najlepszym razie doprowadzić do konieczności dokonania poważnych napraw, a w najgorszym do skrajnego obniżenia bezpieczeństwa jazdy. Wyjaśniamy, co może być przyczyną wibracji w pojeździe.
Przyczyny drgań w pojeździe – najczęściej winne są hamulce
Kierowcy zgłaszający w warsztacie występowanie drgań odczuwalnych w kabinie samochodu podczas jazdy najczęściej spotykają się z pytaniem o stan i ostatni serwis układu hamulcowego. Rzeczywiście elementy tego kluczowego dla bezpieczeństwa układu są najczęstszą przyczyną wibracji, odczuwalnych głównie na pedale hamulca i kierownicy, podczas hamowania. Powodem wibracji może być niewłaściwy stan w zasadzie każdego elementu układu, jednak mechanicy w pierwszej kolejności sprawdzają zwykle tarcze oraz klocki hamulcowe. Drgania pojawiają się zazwyczaj, kiedy tarcza hamulcowa jest nierównomiernie zużyta – posiada grubsze i cieńsze przestrzenie na swoim obwodzie. Wówczas próbujące dopasować się do niej ściśle klocki są odpychane, co wprawia cały układ w wibracje. Także klocki, zwłaszcza te niskiej jakości, niepoprawnie dobrane lub niewłaściwie dopasowane mogą powodować drgania.
Niekiedy jednak wymiana tarcz i klocków hamulcowych nie rozwiązuje problemu z wibracjami lub pomaga tylko na pewien, krótki czas. Dzieje się tak, kiedy przyczyna leży w innym miejscu, np. w zużytych, zardzewiałych zaciskach hamulcowych. Kiedy tłoczki zacisków nie są w stanie swobodnie przemieszczać się po prowadnicach, klocki hamulcowe nie są równomiernie dociskane do tarcz, co powoduje stopniowe niszczenie tych elementów i pojawienie się drgań. Winna wibracjom może być także np. piasta koła, która nie jest w stanie utrzymać tarczy hamulcowej we właściwej płaszczyźnie, co powoduje niepoprawną pracę układu hamulcowego.
Karoseria w aucie wibruje – winne mogą być koła
Drugim w kolejności najczęściej sprawdzanym przez mechaników potencjalnym źródłem drgań są koła. W tym przypadku wibracje mogą występować nie tylko przy hamowaniu, ale także przy normalnej jeździe, zazwyczaj w pewnym zakresie prędkości. Najczęstszy powód to niewłaściwe wyważenie kół, które może wynikać ze zwykłego zaniedbania. Kierowcy, którzy nie wymieniają sezonowo opon, gdyż np. posiadają opony całoroczne lub dwa komplety kół, często zapominają o konieczności wyważania kół przynajmniej 1-2 razy w roku (w zależności od pokonywanych przebiegów).
Drgania mogą być także generowane przez opony, które są nierównomiernie zużyte, wyząbkowane lub w inny sposób uszkodzone. Kolejny potencjalny powód to skrzywienie felgi, które może wystąpić np. po wjechaniu kołem w dziurę w jezdni. Mechanicy szukając przyczyn wibracji powinni sprawdzać także stan łożysk kół.
Wibracje w samochodzie – sprawdź zawieszenie i układ kierowniczy
Rzadziej, choć również często odpowiedzialny za drgania odczuwane w kabinie pojazdu jest układ zawieszenia, a konkretnie występujące w nim luzy. Kwalifikujące się do wymiany sworznie, tuleje czy silentblocki wahaczy mogą powodować wibracje występujące zarówno podczas hamowania jak i jazdy z różnymi prędkościami (często drgania nasilają się, gdy auto jest obciążone).
Niekiedy przyczyną wibracji jest także zły stan elementów układu kierowniczego – głównie końcówek drążków kierowniczych lub samej przekładni kierowniczej. W takich sytuacjach kierowca odczuwa drgania głównie na kierownicy, często podczas wykonywania manewrów skrętu i hamowania.
Drgania w pojeździe generowane przez układ napędowy
Specyficznym rodzajem drgań, które mogą być odczuwalne w kabinie pojazdu są te, związane z napędem. Wibracje mogą powstawać na elementach odpowiedzialnych za jego przenoszenie na koła, czyli półosie. W tym przypadku zwykle ma to związek z nadmiernym zużyciem przegubów półosi.
Na wibracje podczas uruchamiania samochodu, a niekiedy również podczas jazdy skarżą się często także właściciele pojazdów z silnikami, w których zastosowano koło dwumasowe. Rozwiązanie to jest stosowane w celu niwelowania drgań, generowanych przez silnik w trakcie jego pracy. Kiedy koło jest zużyte lub uszkodzone, wibracje zaczynają docierać do kabiny pojazdu, czemu często towarzyszą niepokojące, metaliczne dźwięki. Wymiana koła dwumasowego jest kosztowna, dlatego przed podjęciem takiej decyzji konieczne jest wykonanie dokładnej diagnostyki. Zdarza się bowiem, że za wibracje podczas uruchamiania pojazdu może być odpowiedzialny rozrusznik, a te występujące podczas jazdy mogą być związane np. z usterką wtryskiwaczy, przewodów zapłonowych czy skrzyni biegów.
Dlaczego nie należy ignorować wibracji występujących w czasie jazdy?
Wibracje w pojeździe niezwykle często są efektem niepoprawnego montażu elementów układu hamulcowego, zawieszenia czy też niefachowego wykonania innych napraw. Aby mieć pewność, że naprawa Twojego pojazdu zostanie wykonana w sposób profesjonalny, a problem z uciążliwym drżeniem elementów nie powróci, skieruj się do renomowanego warsztatu, takiego jak Auto Serwis Paczkowo, należący do sieci Bosch Car Service. Warsztat ten wyposażony jest w najnowocześniejsze narzędzia i dokumentację techniczną, a pracujący w nim mechanicy mogą pochwalić się wyjątkową wiedzą i doświadczeniem.
Pamiętajmy, że problemu drgań odczuwalnych podczas jazdy nie należy ignorować – diagnostykę najlepiej przeprowadzić jak najszybciej, by nie dopuścić do wystąpienia poważnych uszkodzeń.