Podczas zakupu nowego samochodu rzadko jesteśmy informowani przez dealera o tym, że obowiązkowe dla utrzymania gwarancji przeglądy techniczne możemy wykonywać poza autoryzowanym serwisem. Zezwalają na to przepisy polskiego i unijnego prawa.
Lepszy i pełniejszy serwis samochodu na gwarancji
Sam zakup nowego samochodu jest bardzo dużym wydatkiem dla większości Polaków. Ceny pojazdów wciąż rosną, a analitycy rynkowi wieszczą, że to nie koniec podwyżek. Niektóre modele samochodów w ciągu roku zdrożały o nawet 20%. Każdy, kto zakupi nowe auto powinien liczyć się także z kosztami jego serwisowania. W okresie gwarancji jest ono obowiązkowe, według interwałów zaplanowanych przez producenta. Niestety od pewnego czasu wśród producentów i dealerów zauważalna jest tendencja do nadmiernego obniżania kosztów eksploatacji i serwisu pojazdów, w czasie, kiedy są one objęte ochroną gwarancyjną. Elementem takiej strategii jest maksymalne wydłużanie odległości pomiędzy przeglądami – do nawet 30 tys. km i więcej. Takie interwały teoretycznie są korzystne dla właściciela pojazdu, który rzadziej pojawia się w serwisie i finalnie mniej płaci za przeglądy. Niestety jednak nie są zbieżne z realnymi, potrzebami serwisowymi pojazdu. Zdaniem motoryzacyjnych ekspertów, wymiana oleju silnikowego i filtrów powinna być wykonywana częściej niż raz na 30 tys. km. Podobnie jest ze sprawdzeniem ogólnego stanu podstawowych układów pojazdu.
Właściciele pojazdów, którzy chcą najlepiej zadbać o ich stan techniczny, powinni przeprowadzać kontrolę częściej niż raz na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Oczywiście mogą robić to w serwisie autoryzowanym, jednak nie jest tajemnicą, że ceny usług w takich warsztatach są wysokie – zazwyczaj o wiele wyższe niż w większości warsztatów niezależnych. Gwarancyjny, pojedynczy serwis samochodu potrafi kosztować nawet kilka tysięcy złotych, gdy w grę poza wymianą oleju i filtrów wchodzi także wymiana innych płynów oraz zużytych części eksploatacyjnych. Za te same naprawy moglibyśmy zapłacić mniej, korzystając z usług niezależnego warsztatu. Zgodnie z prawem możemy to zrobić, nie tracąc wcale gwarancji na nasz samochód.
Ważną kwestią, dla osób zainteresowanych utrzymaniem nienagannej kondycji swojego pojazdu także po okresie gwarancji, jest zwracanie uwagi na listę czynności przeglądowych, wykonywanych podczas obowiązkowych wizyt gwarancyjnych w ASO. Warto zadać także kilka, zasadnych pytań:
- Czy na pewno podczas przeglądu sprawdzane są wszystkie kluczowe podzespoły samochodu?
- Czy ewentualne drobne usterki, nie mające póki co wpływu na komfort i bezpieczeństwo jazdy są naprawiane przez serwis na bieżąco?
- Czy z dokonaniem poważniejszych napraw serwis nie czeka do czasu upływu gwarancji po to, by finalnie zapłacił za nie właściciel auta?
Jeżeli nie masz pewności, możesz sprawdzić stan swojego pojazdu w niezależnym warsztacie. Nie utracisz przez to gwarancji na auto.
Samochód na gwarancji można serwisować poza ASO
– przepisy
Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej 461/2010 o wyłączeniach grupowych w motoryzacji (MV BER/GVO) i wytycznych sektorowych, przeglądy gwarancyjne pojazdu można przeprowadzać zarówno w autoryzowanej sieci serwisów dealera, jak i w niezależnych warsztatach samochodowych. Nie może to prowadzić do utraty fabrycznej gwarancji samochodu, pod warunkiem, że zostaną spełnione wszelkie niezbędne wytyczne producenta w zakresie prawidłowości dokonanego przeglądu. Rozporządzenie dotyczy wszystkich marek i modeli aut osobowych i użytkowych, z napędem konwencjonalnym, hybrydowym i elektrycznym, bez wyjątku.
Przepisy unijne wprost mówią także o odpłatnych naprawach pojazdu, które również mogą odbywać się w niezależnych warsztatach. Co więcej mogą być one wykonywane nie tylko z użyciem części pochodzących od dealera, ale także przy użyciu części oryginalnych, ale nie oznaczonych logo producenta pojazdu jak i części porównywalnej jakości. Możemy zatem zlecić niezależnemu warsztatowi np. wymianę zużytych klocków hamulcowych w samochodzie czy amortyzatorów. Zgodnie z prawem nie powinno to prowadzić do utraty gwarancji producenta.
Jeżeli podczas przeglądu w niezależnym serwisie, stwierdzona zostanie usterka jednego z podzespołów, objętych fabryczną gwarancją producenta pojazdu, jego właściciel może zwrócić się do ASO z prośbą o dokonanie bezpłatnej naprawy lub wymiany części. Serwisy autoryzowane, zgodnie z rozporządzeniem MV BER/GVO są jedynym podmiotem, który może zgodnie z prawem przeprowadzać naprawy gwarancyjne.
Serwisowanie samochodu na gwarancji poza ASO
– zaufaj sprawdzonemu warsztatowi
Zdarza się, że w przypadku kiedy przeglądy gwarancyjne w pojeździe są wykonywane poza ASO, serwis stara się podważyć ich prawidłowość (by odmówić wykonania bezpłatnej naprawy w ramach gwarancji). Właśnie dlatego ważne jest, by wybierając warsztat, w którym chcemy serwisować auto posiadające gwarancję producenta, upewnić się, że posiada on odpowiednie doświadczenie, kwalifikacje i wyposażenie. Ważne, aby wszystkie czynności serwisowe przeprowadzane przez warsztat były dokładnie udokumentowane i opisane – najlepiej w elektronicznej lub papierowej książce serwisowej producenta pojazdu.
Odpowiednim wyborem w tym zakresie są warsztaty sieci Bosch Car Service, posiadające odpowiednią wiedzę, kompetencje oraz urządzenia niezbędne do wykonywania przeglądów gwarancyjnych pojazdów. Polecamy warsztat Auto Serwis Paczkowo, który cieszy się pozytywnymi rekomendacjami wielu właścicieli samochodów, którzy zaoszczędzili znaczne środki na przeglądach i nie doświadczyli żadnych problemów z wyegzekwowaniem ewentualnych napraw gwarancyjnych u dealera. Warsztat Auto Serwis Paczkowo nie tylko dokonuje czynności serwisowych zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, ale także transparentnie je dokumentuje, dokonując wpisów do elektronicznych książek serwisowych. W tym miejscu możemy serwisować również samochody hybrydowe i elektryczne, ponieważ warsztat posiada odpowiednią wiedzę oraz sprzęt, aby zajmować się wszystkimi nowoczesnymi typami samochodów bez wyjątków.