Fachowo przeprowadzona, sezonowa wymiana opon jest ważnym aspektem, wpływającym na bezpieczeństwo jazdy. Nie jest to jednak jedyna kwestia, od której owo bezpieczeństwo należy. Z tego artykułu dowiesz się, jakie elementy pojazdu warto sprawdzić przy okazji wymiany ogumienia oraz dlaczego warto wybierać serwisy, zajmujące się kompleksową obsługą pojazdów?
Przegląd samochodu przy wymianie opon – co sprawdzić?
Opony to ważny element pojazdu, na którym wielu kierowców nie oszczędza, chcąc zapewnić sobie i swoim pasażerom jak najwyższy poziom bezpieczeństwa. To słuszne podejście, które jednak powinno zostać połączone także z innymi aspektami troski o stan techniczny samochodu. Nawet najlepsze i najdroższe opony założone do samochodu, który nie zapewnia kołom odpowiedniej geometrii oraz zbieżności, nie będą pracowały dobrze, a w krótkim czasie ulegną nieodwracalnemu zużyciu.
Większość polskich kierowców sprawdza geometrię i zbieżność kół wyłącznie po zaobserwowaniu problemów podczas jazdy – ściągania samochodu na lewo lub prawo, drgań wyczuwalnych na kierownicy podczas jazdy czy słyszalnych w kabinie pojazdu pisków na zakrętach. Nie zawsze jednak objawy te są na tyle ewidentne, by kierowca był w stanie wychwycić, że z zawieszeniem i kołami jego pojazdu jest coś nie tak. Właśnie dlatego dobrą praktyką jest profilaktyczne badanie geometrii i zbieżności kół.
Geometria i zbieżność kół – na czym polega regulacja?
Regulacja geometrii samochodu polega na ustawieniu właściwego kąta pochylenia kół, kąta zbieżności kół, pochylenia sworznia zwrotnicy, a także kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Celem ustawienia kąta pochylenia kół jest to, by koła pojazdu płasko przylegały do podłoża, gdy samochód skręca (źle ustawiony kąt spowoduje piski opon przy skręcaniu). Kąt ten nie może być ani zbyt duży, ani zbyt mały, gdyż w takich sytuacjach podczas jazdy nadmiernemu zużyciu będzie ulegał bieżnik opony – od strony zewnętrznej lub wewnętrznej. Jeżeli kąt pochylenia jednego koła jest prawidłowy, a przeciwległego nieprawidłowy, samochód będzie miał tendencję do ściągania w jedną ze stron.
Wspomniana już zbieżność kół jest prawidłowa, kiedy wysunięte najbardziej do przodu punkty na powierzchni kół tej samej osi są zwrócone ku sobie, pod odpowiednim kątem. Koła na jednej osi pojazdu nie powinny być idealnie równoległe względem siebie. Nie powinny także odchylać się do wewnątrz. Ważne jest to, by kąt zbieżności kół tej samej osi był jednakowy. Nieprawidłowe ustawienia zbieżności powodują ściąganie pojazdu na jedną ze stron i konieczność stałego korygowania toru jazdy na wprost kierownicą. Samochód gorzej pokonuje także zakręty w lewo lub w prawo, a jego ogumienie zużywa się nierównomiernie – w części wewnętrznej lub zewnętrznej bieżnika.
Ważnymi elementami procesu ustawiania geometrii są także kąty pochylenia i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Ten pierwszy zawarty jest między sworzniem zwrotnicy a prostą prostopadłą do podłoża. Ten drugi ustala się, określając punkt przecięcia osi sworznia zwrotnicy z jezdnią. Prawidłowe ustawienie tych kątów jest potrzebne, by zachować odpowiednią (nie za małą ani nie za dużą) siłę niezbędną do kierowania pojazdem oraz umożliwić samoczynne wyprostowanie się kół po wyjściu z zakrętu.
Kiedy i gdzie wykonać regulację geometrii pojazdu?
Doświadczeni mechanicy, zajmujący się obsługą opon rekomendują wykonanie regulacji geometrii po sezonowej wymianie opon, zwłaszcza wtedy, kiedy na felgi zakładane są nowe opony. Zbadanie kątów pozwoli uniknąć problemu przedwczesnego zużycia ogumienia, który może wystąpić, jeżeli geometria pojazdu jest niewłaściwa.
Regulacji należy dokonać zawsze kiedy stwierdzimy, że bieżnik naszych opon zużywa się nierównomiernie lub po wykonaniu wymiany niektórych elementów zawieszenia (np. wahaczy czy końcówek drążków kierowniczych).
Idealną okazją do sprawdzenia geometrii w samochodzie jest sezonowa wymiana opon, jednak nie wszystkie warsztaty wulkanizacyjne posiadają odpowiedni sprzęt do przeprowadzenia tego procesu. Standardowe punkty oponiarskie często nie są wyposażone w kosztowne i zajmujące sporo miejsca stanowisko do ustawiania geometrii. Jest to domena większych serwisów, które… zwykle także posiadają w ofercie usługę wymiany opon.
Szukając zatem warsztatu, który podejdzie do kwestii wymiany opon kompleksowo, na życzenie wykona regulację geometrii za pomocą nowoczesnego urządzenia 3D, a przy okazji dokona przeglądu zawieszenia, układu hamulcowego, oświetlenia oraz innych elementów pojazdu, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy, warto skorzystać z usług renomowanej sieci, takiej jak Bosch Car Service. Dobrym wyborem będzie oczywiście Auto Serwis Paczkowo.