Niektórzy producenci samochodów nie przewidują okresowej wymiany oleju w skrzyni biegów twierdząc, że zalany fabrycznie środek smarny wystarczy na cały okres eksploatacji pojazdu. Niestety takich zaleceń nie potwierdzają… producenci skrzyń biegów.
Czy należy wymieniać olej w skrzyni biegów?
Jeżeli chcemy, by eksploatowany przez nas pojazd służył długo i bezawaryjnie, powinniśmy wykonywać na czas wszystkie czynności konserwacyjne. Jedną z nich jest wymiana oleju w skrzyni biegów – nawet jeżeli producent samochodu nie przewidział takiej procedury w instrukcji obsługi. Dlaczego jest to tak ważne? Olej przekładniowy stosowany w skrzyniach biegów z czasem zużywa się, tracąc podstawowe właściwości. Wraz z eksploatacją obecne w nim związki polimerowe ścinają się, obniżając lepkość płynu. Swoje właściwości tracą także dodatki uszlachetniające, bazowo poprawiające parametry oleju. Kolejny element mający wpływ na degradację oleju w skrzyni biegów to zanieczyszczenia. Są to przede wszystkim opiłki metalu, odrywające się od kół zębatych i synchronizatorów skrzyni. Jest ich tym więcej, im gorsza staje się jakość filmu olejowego, który oddziela od siebie i chroni współpracujące podzespoły.
Olej w skrzyni biegów nie ma zwykle (jest to zależne od konstrukcji) kontaktu z paliwem czy spalinami, dzięki czemu jest mniej podatny na zużycie niż olej silnikowy. Nie oznacza to jednak, że można nie wymieniać go przez cały okres eksploatacji samochodu. Część producentów pojazdów nie ujmuje jednak wymiany oleju w skrzyni biegów na liście czynności serwisowych, twierdząc że zastosowany fabrycznie środek smarny wytrzyma cały okres eksploatacji samochodu. Dlaczego?
Warto zwrócić tu uwagę na sprzeczne priorytety producentów samochodów i ich użytkowników. Całkowity okres eksploatacji samochodu w mniemaniu producenta może być o wiele krótszy niż chciałby tego użytkownik. Producenci chcieliby sprzedać kolejny samochód, najlepiej już po kilku latach eksploatacji i przebiegu rzędu 200-300 tys. km. W praktyce jednak, właściwie serwisowane samochody są w stanie obecnie pracować przez kilkanaście lat i więcej, pokonując o wiele wyższe przebiegi.
Kiedy wymienić olej w skrzyni biegów?
W przypadku skrzyń biegów manualnych jak i automatycznych, zazwyczaj zaleca się wymianę środka smarnego co 60-120 tys. km. Jest to bardzo szeroki zakres, dlatego najlepiej poszukać informacji od producenta konkretnej skrzyni biegów. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że producenci samochodów sami nie są wytwórcami przekładni do swoich pojazdów. Są one opracowywane przez niezależne firmy takie jak ZF, EATON, Aisin czy Voith. Nawet jeżeli producent samochodu nie zaleca wymiany oleju w skrzyni biegów, faktyczny producent przekładni niemal zawsze nie podziela jego zdania, zalecając konkretny interwał wymiany.
Jak sprawdzić, kiedy należy wymienić olej w skrzyni w naszym samochodzie? Z perspektywy użytkownika pojazdu jest to dość skomplikowana czynność, wymagająca dostępu do danych technicznych, udostępnianych przez producenta skrzyni. Nawet posiadając taki dostęp, musimy jeszcze znać dokładną nazwę modelu przekładni zamontowanej w naszym aucie. Ten sam model może też występować w kilku wersjach. W praktyce, często trudno jest nawet ustalić nazwę producenta skrzyni biegów, gdyż producent pojazdu nie podaje takiej informacji. Zdarza się także, że w ramach tego samego modelu samochodu, w zależności od wersji silnikowej czy wyposażeniowej, montowane są skrzynie od różnych producentów.
Wymiana oleju w skrzyni biegów – zaufaj sprawdzonemu warsztatowi
Rozwiązanie powyższego problemu może czekać na nas w warsztacie samochodowym, posiadającym odpowiednią wiedzę i sprzęt do świadczenia usługi wymiany oleju w skrzyniach biegów. Przykładem jest warsztat Auto Serwis Paczkowo, posiadający autoryzację Bosch Car Service i na co dzień korzystający z pakietu wiedzy i produktów MotulEVO.
MotulEVO to pierwszy w Europie tak kompleksowy pakiet produktów, narzędzi, baz danych oraz zaplecza ekspertów i szkoleniowców. Pozwala on warsztatom prowadzić optymalną działalność w zakresie serwisu skrzyń biegów. Dzięki danym, pozyskiwanym w ramach programu MotulEVO, warsztat bardzo szybko zidentyfikuje model skrzyni biegów występujący w naszym aucie, ustali zalecany przez jej producenta interwał wymiany oleju i w razie konieczności, dokona tej czynności. Jako olej na wymianę mogą posłużyć produkty z bogatego portfolio jednego z najbardziej doświadczonych producentów przekładniowych środków smarnych – firmy Motul.
W przypadku pojazdów z automatycznymi skrzyniami biegów, bardzo ważna jest metoda przeprowadzenia wymiany oleju. Metoda statyczna, w przypadku wielu modeli automatów klasycznych, bezstopniowych jak i dwusprzęgłowych, pozwoli na jednorazowe upuszczenie z pojazdu tylko części oleju. O wiele bardziej wydajna i skuteczna jest metoda dynamiczna, wykonywana z pomocą dedykowanego urządzenia, posiadanego przez warsztat Auto Serwis Paczkowo. Wymiana całego oleju pozwoli na odwzorowanie fabrycznej ochrony podzespołów skrzyni i wydłużenie interwału olejowego przed kolejną wymianą.
Przeczytaj również: Dynamiczna wymiana oleju. Hit czy kit? - MotoFocus.pl