Wymiana oleju nie tylko w silniku – gdzie jeszcze trzeba wymieniać olej?

2022-01-05

Regularna wymiana oleju silnikowego jest jednym z podstawowych obowiązków właściciela samochodu. Silnik to jednak niejedyny element pojazdu, który należy smarować dobrej jakości olejem. Okresowej wymiany środka smarnego wymagają także inne podzespoły…

Wymiana oleju w skrzyni biegów – ważny obowiązek

Podstawowym podzespołem pojazdu poza silnikiem, w którym należy regularnie dokonywać wymiany oleju jest skrzynia biegów. W obecnych czasach dla właścicieli niektórych pojazdów może być to informacja zaskakująca, gdyż niektórzy producenci samochodów nie udzielają takiego zalecenia serwisowego, twierdząc że olej w skrzyni biegów wytrzyma cały okres eksploatacji samochodu. Ich zdania nie podzielają jednak producenci skrzyń biegów, środków smarnych i doświadczeni mechanicy. Regularna wymiana oleju w skrzyni przyczynia się nie tylko do zwiększenia trwałości tego podzespołu, ale także poprawy jakości jego pracy.

Jeżeli chcemy, by skrzynia biegów w naszym aucie pracowała zawsze tak samo dobrze jak tuż po jego zakupie, regularnie wymieniajmy w niej olej.
W jaki sposób wymieniać olej w skrzyni? Jest to zależne od rodzaju skrzyni biegów w konkretnym pojeździe. W przypadku większości skrzyń manualnych, wystarczająca okaże się wymiana statyczna – czyli grawitacyjne upuszczenie oleju przez umieszczony w obudowie skrzyni korek, a następnie podanie nowego środka smarnego. W przypadku automatycznych skrzyń biegów taka wymiana zwykle okaże się niewystarczająca, gdyż duża część oleju nadal pozostanie wewnątrz mechanizmu skrzyni. Dobre warsztaty, takie jak Auto Serwis Paczkowo, posiadają dedykowane urządzenia do tzw. dynamicznej wymiany oleju w skrzyni.

Dzięki wykorzystaniu tego sprzętu możliwe jest odebranie niemal 100% oleju znajdującego się w skrzyni, wyczyszczenie układu i podanie nowego oleju o odpowiednich parametrach.
Auto Serwis Paczkowo dysponuje urządzeniem dostarczanym przez markę Motul w ramach programu MotulEVO, wraz z bogatym portfolio produktów olejowych i pakietem szkoleń. Dzięki otrzymywanemu w ten sposób asortymentowi i wiedzy, Auto Serwis Paczkowo świadczy także usługi w zakresie wymiany oleju w innych podzespołach pojazdów, w których jest to niezbędne. Jakie to podzespoły?

Mechanizmy różnicowe – kiedy trzeba wymienić w nich olej?

Pojazdy z napędem na obie osie stają się coraz bardziej popularne w Europie. Jest ich coraz więcej także na polskich drogach, w dużej mierze ze względu na import używanych samochodów z krajów zachodnich. Sprowadzane auta ze względu na swój wiek i przebieg, wymagają przeprowadzania regularnego serwisu nie tylko najbardziej oczywistych podzespołów czy układów. Auta, które dysponują napędem na cztery koła, wymagają okresowej wymiany oleju w mechanizmach różnicowych.

Każdy samochód posiada przynajmniej jeden mechanizm różnicowy. W standardowych autach przednionapędowych jest on umieszczony przy skrzyni biegów i zamknięty we wspólnej obudowie. Odpowiada za kompensację różnicy prędkości obrotowej kół osi napędowej, kiedy pokonują one tory o różnych długościach (np. na zakrętach). W przypadku pojazdów z napędem na wszystkie koła, konieczne jest stosowanie dodatkowych mechanizmów różnicowych. Zwykle jednego lub dwóch. Wymagają one regularnej obsługi olejowej.

W samochodach terenowych z napędem 4x4 bardzo często stosuje się nie tylko dodatkowe mechanizmy różnicowe, ale także skrzynie rozdzielcze, w których również należy okresowo wymieniać olej. Na rynku możemy spotkać jednak również coraz więcej aut z tzw. elektronicznie dołączanym napędem na tylną oś. Rozwiązanie to nie wymaga dodatkowego mechanizmu różnicowego, gdyż napęd jest przekazywany na tylne koła przez sprzęgło wielopłytkowe. Niewiele zmienia to w kwestii obsługi, gdyż większość takich sprzęgieł (np. bardzo popularny na rynku Haldex) wymaga okresowej wymiany oleju.

Kiedy wymienić oleje w samochodzie 4x4?

Wspomniane wyżej mechanizmy są narażone na trudne warunki pracy – podwyższone tarcie, przegrzewanie się elementów czy zabrudzenia. Ich długą i niezawodną pracę zagwarantuje tylko regularne wykonywanie serwisów olejowych. Jak często? Tu warto kierować się nie tylko zaleceniami producentów pojazdów – którzy, jak już wiemy, nie zawsze służą dobrą radą w tym zakresie – ale także opinią dobrych warsztatów i danymi dostarczanymi przez producentów części i olejów. Wiele zależy od sposobu eksploatacji mechanizmów. Jeżeli pojazd jest często eksploatowany w terenie, będzie wymagał obsługi olejowej o krótszych interwałach.

Jak zweryfikować, czy nasz pojazd z napędem na wszystkie koła wymaga wymiany oleju w mechanizmach różnicowych, skrzyni rozdzielacza czy też sprzęgle wielopłytkowym? Najlepiej udać się do dobrego warsztatu, dysponującego dostępem do baz danych technicznych, odpowiednimi narzędziami i przeszkolonym personelem. Przykładem jest warsztat Auto Serwis Paczkowo, posiadający autoryzację Bosch Car Service i na co dzień korzystający z pakietu wiedzy i produktów MotulEVO. MotulEVO to pierwszy w Europie tak kompleksowy pakiet produktów, narzędzi, baz danych oraz zaplecza ekspertów i szkoleniowców.

Dzięki danym, pozyskiwanym w ramach programu, warsztat szybko zidentyfikuje rodzaje i modele mechanizmów występujących w naszym aucie, ustali zalecany przez producenta interwał wymiany oleju i w razie konieczności, dokona jej.

Zalecamy, by w trosce o długotrwałą i bezawaryjną eksploatację pojazdu nie zaniedbywać interwałów wymiany oleju, zarówno w silniku, skrzyni biegów jak i mechanizmach przenoszenia napędu.

Spis treści
Spis treści
UMÓW WIZYTĘ W NASZYM SERWISIE
SKONTAKTUJ SIĘ
Napisz Zadzwoń