Czynnik R1234yf – dlaczego zastąpił R123a?
Powszechnie stosowany przez wiele lat czynnik R123a stopniowo wychodzi obecnie z użytku. Mimo że jego właściwości pozwalały na efektywne wykorzystanie w układach klimatyzacji samochodowej, okazał się on nie przystawać do nowej polityki Unii Europejskiej. Chodzi konkretnie o wskaźnik GWP (Global Warming Potential), czyli potencjalny wpływ czynnika na globalne ocieplenie. Unijne władze zdecydowały, że dotychczasowy gaz do klimatyzacji zostanie w pojazdach zastąpiony czynnikiem R1234yf. Sprawie towarzyszyło wiele kontrowersji, związanych m.in. z łatwopalnością nowego czynnika. Jego niezaprzeczalną zaletą jest jednak bardzo niski wskaźnik GWP (zaledwie 4 przy 1430 w przypadku R123a).
Czynnik R1234yf czy R123a – jak sprawdzić, który mam w samochodzie?
Choć obowiązek stosowania czynnika R1234yf w nowych pojazdach wszedł w życie w 2017 r., niektórzy producenci korzystali z niego już wcześniej. Przez to dziś kierowcy posiadający kilkuletnie auta często nie wiedzą, który czynnik pracuje w ich układzie klimatyzacji. Warto wiedzieć, że czynnika nowego i starego nie powinno się mieszać, gdyż powoduje to podwyższenie ciśnień w układzie, narażając go na usterki. Jak zatem sprawdzić tę kwestię?
Jeżeli dany pojazd jest z nami od początku, od czasu wyjazdu z fabryki, możemy sprawdzić rodzaj czynnika w dokumentacji pojazdu. W przypadku aut z drugiej ręki zwykle nie będziemy jednak mieli w tej kwestii pewności. Na rynku często zdarzały się przypadki napełniania lub uzupełniania układu klimatyzacji przystosowanego do pracy z nowym czynnikiem R1234yf, innym gazem. Powodem są zazwyczaj oszczędności – często powodowane planowaną sprzedażą auta.
Jak zatem upewnić się, że w naszym samochodzie pracuje właściwy czynnik? Jedynym sensownym rozwiązaniem wydaje się wizyta w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Doświadczeni specjaliści posiadają nie tylko umiejętności w zakresie identyfikacji czynników chłodniczych, ale także odpowiednie narzędzia. To, czy w układzie pracuje przeznaczony do niego czynnik można zweryfikować, sprawdzając jego ciśnienie oraz temperaturę. Jeszcze dokładniejszym rozwiązaniem są specjalne identyfikatory gazów, które obecnie są już często wbudowywane w nowoczesne stacje do obsługi klimatyzacji.
Serwis klimatyzacji z czynnikiem R1234yf – czy jest drogi?
Wielu kierowców posiadających pojazdy z pracującym w układzie klimatyzacji gazem R1234yf zastanawia się, jak dużo zapłaci za standardowy serwis? Obawy co do kosztów pojawiły się i utrwaliły w świadomości społecznej po pierwszych latach obecności na rynku obu czynników – starego i nowego. Nowy czynnik R1234yf był wówczas kilkaset procent droższy niż stary, przez co na rynku zdarzały się wspomniane wcześniej próby jego zamiany na inne gazy. Wraz z upływem lat i zwiększeniem dostępności nowego czynnika, ceny zaczęły się stopniowo wyrównywać i dziś wszelkiego typu adaptacje, niezgodne z dokumentacją techniczną producenta samochodu są już po prostu nieopłacalne. Są także niebezpieczne dla układu, przystosowanego do pracy z konkretnym typem czynnika.
Warto zauważyć, że profesjonalny serwis układu klimatyzacji to nie tylko okresowe uzupełnienie czy wymiana czynnika chłodniczego. Ważne jest także sprawdzenie szczelności układu (szczególnie jeżeli czynnika ubywa), poprawności pracy poszczególnych elementów oraz wyczyszczenie układu.
Gdzie wykonać serwis klimatyzacji samochodowej – Poznań
Na kompleksową obsługę układu klimatyzacji możemy liczyć korzystając z usług renomowanych warsztatów sieci Bosch Car Service. Przykładem może być warsztat Auto Serwis Paczkowo, posiadający odpowiednie wyposażenie do obsługi pojazdów pracujących zarówno na starym (R123a) jak i nowym czynniku klimatyzacji (R1234yf).Warsztat na swoim wyposażeniu posiada stację do obsługi klimatyzacji z czynnikim R1234yf oraz identyfikator i analizator czynnika firmy Magneti Marelli co pozwala na kompleksową i bezpieczną obsługę układów klimatyzacji nowego typu. Pamiętajmy, że serwis przeprowadzony przez doświadczonych fachowców z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu jest gwarancją długiej i niezawodnej pracy układu klimatyzacji.